وب سایت تخصصی مهندسی برق گرایش کنترل و شبکه انتقال نیرو

سیستمهای کنترل و ابزار دقیق - اتوماسیون در صنعت برق/ HV- بهره برداری پستهای انتقال و فوق توزیع نیروی برق/ HV-تجهیزات پست و خطوط انتقال نیروی برق فشارقوی

وب سایت تخصصی مهندسی برق گرایش کنترل و شبکه انتقال نیرو

سیستمهای کنترل و ابزار دقیق - اتوماسیون در صنعت برق/ HV- بهره برداری پستهای انتقال و فوق توزیع نیروی برق/ HV-تجهیزات پست و خطوط انتقال نیروی برق فشارقوی

۳۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

نیکولا تسلا (به انگلیسیNikola Tesla): زاده ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ در امپراتوری اتریش-مجارستان - متوفی ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در نیویورک در ایالت نیویورک، مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی الاصل آمریکایی است. وی بیشتر به دلیل سهمش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب (AC) شناخته می‌شود. تسلا از اینکه جریان متناوب برای اولین بار در صندلی الکتریکی به منظور اعدام قرار گرفت بسیار ناراحت بود. وی همچنین طراح تولید برق در آبشار نیاگارا نیز بود. به پاس خدمات وی یکای SI میدان مغناطیسی را با تسلا نشان می‌دهند.

تسلا پیش از مهاجرت به آمریکا، در زمینهٔ مکالمه از راه دور و مهندسی برق تجاربی کسب کرده بود. وی در سال ۱۸۸۴ به ایالات متحدهٔ آمریکا مهاجرت کرد تا در شهر نیویورک برای توماس ادیسون مشغول به کار شود. تسلا پس از مدتی کوتاه با کمک حامیان مالی فعالیت مستقل خود را آغاز و با احداث آزمایشگاه‌ها و کارخانجاتی، اقدام به تولید طیف گسترده‌ای از محصولات الکتریکی کرد. حق امتیاز موتور القایی و ترانسفورماتور جریان متناوب که از اختراعات ثبت شدهٔ تسلا هستند، توسط جورج وستینگهاوس، که برای مدت کوتاهی نیز تسلا را به عنوان مشاور خود استخدام کرده بود، خریداری شد. فعالیت‌های تسلا در سال‌های آغازین توسعه توان الکتریکی همچنین منجر به وارد شدن او در اختلافات شرکتی بر سر اتخاذ جریان متناوب یا جریان مستقیم به عنوان استاندارد انتقال توان الکتریکی شد. از این اختلافات به نام جنگ جریان‌ها یاد می‌شود. لازم است ذکر شود که ایدهٔ جریان متناوب تسلا، نظریهٔ جریان مستقیم ادیسون را مغلوب کرد و یکی از بارزترین دلایل آن هم همین ترانسفورماتورها (مبدل‌های ولتاژ) بودند. با استفاده از جریان برق متناوب امکان تبدیل ولتاژهای مختلف به یکدیگر فراهم می‌شود که این برگ برندهٔ جریان متناوب بود.


توماس آلوا ادیسون (انگلیسیThomas Alva Edison; ۱۱ فوریهٔ ۱۸۴۷ – ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱): مهندس، مخترع، دانشمند، و کارآفرین اهل ایالات متحده آمریکا بود.

وی وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهم‌ترین و معروفترین آنها لامپ رشته‌ای است.

هنگامی که ادیسون در دوره ابتدایی درس می‌خواند مدیر مدرسه وی اعتقاد داشت که ادیسون شاگرد کودنی است و عذر وی را از مدرسه خواست.ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست ۲۵۰۰ امتیاز اختراع را در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند از این تعداد ۱۰۹۳ امتیاز در ایالات متحده به نام او ثبت شده‌است. واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شدهٔ کارهای دانشمندان پیشین بودند و ادیسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشبرد تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوری‌هایش یاریش می‌کردند. تلفن، ماشین چاپ، میکروفن، گرامافون، دیکتافون، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله مواد و وسایلی هستند که بدست ادیسون و همکارانش ابداع یا بهینه شدند.

ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت، بسیاری از اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.

وی همچنین برنده جوایزی همچون لژیون دونور شده‌است.

  • مهندس سعید پورصالحی

اتصال کابل فشار قوی با کابل فوق فشار قوی

مهندس سعید پورصالحی | Thursday, 30 Farvardin 1397، 10:52 AM | ۰ نظر

 


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 33 ثانیه 

 

  • مهندس سعید پورصالحی

پروسه تبدیل سلول خورشیدی به سیستم فتوولتائیک

مهندس سعید پورصالحی | Thursday, 30 Farvardin 1397، 09:53 AM | ۰ نظر

  • مهندس سعید پورصالحی

معرفی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور

مهندس سعید پورصالحی | Tuesday, 28 Farvardin 1397، 05:02 PM | ۱ نظر
معرفی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور (دانشگاه شهید بهشتی)

در سال 1349 مرکز آموزش‌های تخصصی برق بمنظور ارائه آموزش‌های مورد نیاز مهندسین‌ وتکنسین‌های برق تاسیس شد.  این مرکز متناسب با نیاز صنعت برق و سپس صنعت آب به سرعتدر قالب مجتع عالی آموزشی و پژوهشی شهید عباسپور، دانشکده صنعت آب و برق (شهیدعباسپور) و دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) گسترش یافت.  در چهارچوب سیاستـ‌های‌ کلان آموزش عالی و تجدید ساختار در صنعت آب و برق، و همچنین تعمیم آموزش و پژوهش از بخش‌های مهندسی به حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی، شورای گسترش آموزش عالی در جلسه 24 فروردین 1392 دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) را تحت عنوان پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور به دانشگاه شهید بهشتی الحاق نمود.
ماموریت تولید، تدوین و ارائه دانش‌ فنی صنعت آب و برق و تربیت متخصصین متعهد اکنون پس از الحاق با دانشگاه شهید بهشتی به هدف نیل به جایگاه معتبرترین دانشگاه و مرجع علمی - فناوری اصلی در زمینه‌های مرتبط با آب، آبفا، برق، انرژی و محیط زیست تبدیل شده‌ است
عملکرد دانشگاه صنعت آب ‌و ‌برق (شهید‌عباسپور) در گذشته و نقش برجسته آن در توسعه آموزش‌های تخصصی و تربیت مهندسین و تکنسین های کارآمد، و سرمایه‌گذاری عظیم انجام شده در توسعه منابع انسانی و امکانات این دانشگاه، و همچنین ارتباط نزدیک آن با صنعت آب و برق کشور از یک سو، و اعتبار علمی و گسستره فراگیر فعالیت‌های دانشگاه شهید بهشتی، از سوی دیگر، شرائط مساعدی را فراهم آورده‌است تا پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی بتواند در راستای ایجاد قطب‌های آموزشی، علمی و پژوهشی در حوزه‌های حیاتی آب، آبفا، برق، انرژی ومحیط زیست حرکت نماید.

دانشگاه شهید بهشتی
پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور
معرفی مرکز آموزشهای تخصصی و مهارتی شهید عباسپور- ساختمان امیر کبیر (دانشگاه شهید بهشتی):

مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه شهید بهشتی ، با حفظ سرآمدی اولین و مجهزترین مرکز آموزش  تخصصی دانشگاهی، با ماموریت عرضه آموزش های علمی - کاربردی و سابقه ای حدود نیم قرن آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، در راستای گردش چرخ های عظیم صنعت آب و برق و سایر صنایع مرتبط نظیر : محیط زیست ، پتروشیمی . گاز ، انرژی و مدیریت عالی کسب و کار (MBA/DBA) ..... را در کارنامه خود ثبت نموده ، و ضمن تجهیز و بهبود مستمر امکانات و ظرفیت های آموزشی و پشتیبان آموزش مبتنی بر استاندارهای تخصصی به روز  (ISO:9001:2015-29990) در ارتقاء زیر ساختار ها و روش ها همواره کوشیده است، همکاری پویا و مستمر با سازمان های متقاضی آموزش را حفظ نموده و سعی می نماید، پاسخگوی نیازهای آموزشی حرفه ای صنایع  (از مرحله نیاز سنجی،طراحی اجرا و ارزیابی اثر بخشی) در سطح عالی باشد.
  • مهندس سعید پورصالحی

اختراع اولین موتور القایی توسط تسلا در سال ۱۸۸۲ میلادی

مهندس سعید پورصالحی | Saturday, 25 Farvardin 1397، 12:09 AM | ۰ نظر


اولین موتور القایی در سال ۱۸۸۲ میلادی توسط نیکولا تسلا در فرانسه اختراع شد و پس از نقل مکان تسلا به ایالات متحده آمریکا به طور رسمی ثبت شد.

موتورهای القایی نوعی از موتورهای جریان متناوب (AC) آسنکرون است که توان مورد نیاز در قسمت متحرک آن از طریق القای الکترومغناطیسی فراهم می شود.

  • مهندس سعید پورصالحی

جزوه خطوط انتقال و توزیع برق

مهندس سعید پورصالحی | Friday, 24 Farvardin 1397، 11:53 PM | ۰ نظر


دریافت

حجم: 4.17 مگابایت
توضیحات: جزوه خطوط انتقال و توزیع برق به زبان لاتین
  • مهندس سعید پورصالحی

کاشت تراشه داخل بدن برای کنترل اعضای مصنوعی از طریق فکر فرد

مهندس سعید پورصالحی | Friday, 24 Farvardin 1397، 08:59 AM | ۰ نظر



دریافت
مدت زمان: 54 ثانیه 
  • مهندس سعید پورصالحی

  • مهندس سعید پورصالحی

مورد استفاده اتوماسیون صنعتی

مهندس سعید پورصالحی | Wednesday, 22 Farvardin 1397، 08:38 PM | ۰ نظر

  • مهندس سعید پورصالحی

فرصت های شغلی برای مهندسین کنترل در شرکتهای متقاضی آمریکایی

مهندس سعید پورصالحی | Wednesday, 22 Farvardin 1397، 08:25 PM | ۰ نظر

  • مهندس سعید پورصالحی