معرفی دانشگاه جامع علمی کاربردی - دانشگاه کارآفرین
دانشگاه جامع علمی - کاربردی ( دانشگاه کارآفرین )
دانشگاه جامع علمی - کاربردی دانشگاهی نیمه دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهرماه سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیدهاست و امروزه بیش از ۱۰۰۰ مرکز آموزشی در رشتههای مختلف مهارتی در سراسر کشور دارد. بیش از ۲۰۰ مرکز آموزشی این دانشگاه در کلانشهر تهران قرار گرفتهاست. این دانشگاه با هدف افزایش سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای دانشآموختگان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی میباشند، نسبت به برگزاری دورههای علمی-کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکتری خبرگی اقدام میکند.
معرفی دانشگاه
دانشگاه جامع علمی - کاربردی یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای فارغالتحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربهٔ اجرایی میباشند تشکیل و با بهکارگیری و سازماندهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاههای اجرایی، نسبت به برگزاری دورههای علمی – کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسیارشد اقدام میکند.
دانشگاه جامع علمی - کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی - کاربردی (یا به عبارتی بهتر نظام آموزش عالی مهارتی) است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره میشود. هدف دانشگاه جامع، فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور میباشد به نحوی که دانشآموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول میشود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند. این سیستم آموزشی با بهرهگیری از مدل Community college ایالات متحده آمریکا - که مشتمل بر ۲۲۰۰ مرکز آموزش Education Center میباشد و به ارائه درجه دانشگاهی Degree در رشتههای تعمیرات، برق کاری، صنعت و … در مقاطع مختلف فوق دیپلم و لیسانس میپردازد برای اولین بار توسط آقای دکتر ابتکار (پدر خانم دکتر ابتکار معاون کنونی رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) به ایران آورده شد و تنها سیستم Education center از نوع مهارت آموزی در ایران میباشد. دانشگاه جامع مسئولیت برنامهریزی، سازماندهی، پشتیبانیهای کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاریهای کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی-کاربردی را برعهده دارد.
مراکز و موسسات آموزش عالی علمی - کاربردی زیرنظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقاء دانش کار و ایجاد مهارتهای متناسب با حوزهٔ فعالیت شغلی افراد تأسیس شدهاست.
اهداف آموزشهای علمی - کاربردی
- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همهجانبه (صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور.
- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.
- فراهمسازی زیربنای مناسب بهمنظور بهکارگیری توان دانشآموختگان دورههای نظری در حل مسائل کاربردی.
- زمینهسازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال فناوری نوین
راهاندازی مقطع دکتری
سرپرست دانشگاه جامع علمی - کاربردی با تأکید بر اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی - کاربردی متوقف نمیشود، از ایجاد مقطع دکترا در این دانشگاه خبر داد.
با توجه به هدف اولیه از تأسیس این دانشگاه (که افزایش مهارت نیروهای فعال جامعه میباشد)، راهاندازی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه با انتقاداتی مواجه بود، اما موافقان معتقدند این دانشگاه میتواند در مقطع دکتری به شکل کاربردی و با هدف تربیت خبره وبا عنوان دکتری خبرگی یا DBA مخفف Doctor of Business Administration و از میان کارکنان و متخصصین دانشجو پذیرش نماید و این دانشگاه از سال گذشته به شکل آزمایشی همراه با آزمون سراسری دانشگاههای دولتی اقدام به پذیرش تعدادی دانشجوی دوره دکتری نمودهاست.
رتبه و جایگاه دانشگاه جامع علمی - کاربردی
سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بوده و مدرک آن مورد تأیید وزارت علوم و قابل ترجمه و دارای اعتبار بینالمللی میباشد، البته اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی به واحدهای دانشگاهی آن نیز بازگشته و واحدهایی نظیر، دانشکده پست و مخابرات ایران، دانشکده صدا و سیما، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ،واحد11موسیقی تهران و… از اعتبار بالاتری نسبت به سایر واحدها برخوردارند و نظام آموزشی آن منطبق بر نظام آموزشهای مهارتی و علمی و کاربردی دنیا پایهریزی شده و اساس پایهریزی آن نظام بخشی به دانشگاههای زیر مجموعه سایر وزارتخانهها بوده و مصوبات گروههای درسی و سیلابس آن نیز امروز در سطح عالی در سایر دانشگاههای ایران اعم از دولتی و غیرانتفاعی مورد استفاده قرار میگیرد.